STL je nejpoužívanějším formátem pro 3D modely v programech Vectric V-Carve a Aspire. Tento formát představuje 3D model pomocí sítě malých trojúhelníků, které popisují jeho povrch. Složitost a detail modelu přímo ovlivňují počet použitých trojúhelníků - čím detailnější model, tím více trojúhelníků je potřeba pro jeho přesnou reprezentaci.
Hlavní výhodou STL formátu je jeho univerzálnost a jednoduchost. Obsahuje pouze čistě geometrické informace o povrchu objektu, bez dodatečných dat o barvě, struktuře či materiálu. Díky tomu je ideální pro komunikaci mezi různými CAD/CAM systémy a 3D tiskárnami, které potřebují právě tyto základní geometrické informace pro vytvoření fyzického objektu.
1. Co je STL formát?
- Jde o formát ukládající informace o 3D modelu pomocí trojúhelníků
- Čím složitější model, tím více trojúhelníků je použito
- Obsahuje pouze geometrické informace (bez barvy, materiálu či struktury)
- Název může znamenat:
- Stereolitografie
- Standardní trojúhelníkový jazyk
- Standardní tesselační jazyk
2. Jak STL formát funguje?
Princip teselace:
- Povrch 3D modelu je rozdělen na síť trojúhelníků
- Každý trojúhelník je definován:
- Normálovým vektorem
- Třemi vrcholy (vertices)
3. Typy kódování
1. ASCII kódování
- Textový formát
- Jednoduchá struktura
- Větší velikost souboru
- Snadno čitelné pro člověka
Soubor ASCII STL vždy začíná tímto řádkem:
pevné jméno
Název bude názvem modelu a pokračuje těmito všemi čísly trojúhelníků:
faseta normální n i n j n k
vnější smyčka
vrchol v1 x v1 y v1 z
vrchol v2 x v2 y v2 z
vrchol v3 x v3 y v3 z
endloop
koncový aspekt
Každé n nebo v je číslo s plovoucí desetinnou čárkou. Soubor ASCII STL končí:
název endsolid
2. Binární kódování
- Kompaktnější formát
- Menší velikost souboru
- Rychlejší zpracování
- Vhodnější pro větší modely
Binární soubor začíná 80znakovým záhlavím a každý trojúhelník je pak reprezentován dvanácti 32bitovými čísly s plovoucí desetinnou čárkou. A nakonec to vypadá takto:
UINT8[80] – Záhlaví
UINT32 – Počet trojúhelníků
pro každý trojúhelník
REAL32[3] – Normální vektor
REAL32[3] – Vertex 1
REAL32[3] – Vertex 2
REAL32[3] – Vertex 3
UINT16 – Počet bajtů atributu
konec
4. Práce s STL soubory
Vytvoření STL
- Většina CAD softwarů umožňuje export do STL
- Možnost optimalizace rozlišení modelu
- Důležitá je kvalita exportu pro další zpracování
Otevření STL
Populární programy pro práci s STL:
- Microsoft 3D Viewer
- Meshlab
- TinkerCAD
- SketchUp
- CATIA
- Vectric Aspire
- Vectric V-Carve
- EstlCAM
- A další specializované programy
5. Praktické využití
- 3D tisk
- CNC obrábění
- Rychlé prototypování
- Vizualizace
- Import do CAM softwarů Vectric
6. Tipy pro práci s STL
- Kontrolujte kvalitu exportu
- Optimalizujte velikost souboru
- Věnujte pozornost rozlišení modelu
- Pro maximální rozlišení v CAD/CAM softwarech Vectric, podržte při kliknutí na "Nastavit počátek a rozměr zakázky klávesu Shift, což Vám umožní následně v menu Rozlišení modelování zvolit možnost až 50x pomalejší.(Čím pomalejší tím detailnější)
- Ověřte správnost orientace normál
Tento formát je klíčový pro práci s 3D modely ve Vectric softwaru a jeho správné pochopení vám pomůže dosáhnout lepších výsledků při obrábění.