VECTRIC - co je to STL

STL je nejpoužívanějším formátem pro 3D modely v programech Vectric V-Carve a Aspire. Tento formát představuje 3D model pomocí sítě malých trojúhelníků, které popisují jeho povrch. Složitost a detail modelu přímo ovlivňují počet použitých trojúhelníků - čím detailnější model, tím více trojúhelníků je potřeba pro jeho přesnou reprezentaci.

Hlavní výhodou STL formátu je jeho univerzálnost a jednoduchost. Obsahuje pouze čistě geometrické informace o povrchu objektu, bez dodatečných dat o barvě, struktuře či materiálu. Díky tomu je ideální pro komunikaci mezi různými CAD/CAM systémy a 3D tiskárnami, které potřebují právě tyto základní geometrické informace pro vytvoření fyzického objektu.

 

1. Co je STL formát?

  • Jde o formát ukládající informace o 3D modelu pomocí trojúhelníků
  • Čím složitější model, tím více trojúhelníků je použito
  • Obsahuje pouze geometrické informace (bez barvy, materiálu či struktury)
  • Název může znamenat:
    • Stereolitografie
    • Standardní trojúhelníkový jazyk
    • Standardní tesselační jazyk

2. Jak STL formát funguje?

 

Princip teselace:

 

  • Povrch 3D modelu je rozdělen na síť trojúhelníků
  • Každý trojúhelník je definován:
    • Normálovým vektorem
    • Třemi vrcholy (vertices)

 

co je soubor stl

 

 

3. Typy kódování

 

1. ASCII kódování

  • Textový formát
  • Jednoduchá struktura
  • Větší velikost souboru
  • Snadno čitelné pro člověka

 

Soubor ASCII STL vždy začíná tímto řádkem:

pevné  jméno

Název bude názvem modelu a pokračuje těmito všemi čísly trojúhelníků:

faseta normální n  n  n k

   vnější smyčka

       vrchol v1  v1  v1 z

       vrchol v2  v2  v2 z

       vrchol v3  v3  v3 z

   endloop

koncový aspekt

Každé n nebo v je číslo s plovoucí desetinnou čárkou. Soubor ASCII STL končí:

název endsolid

 

2. Binární kódování

  • Kompaktnější formát
  • Menší velikost souboru
  • Rychlejší zpracování
  • Vhodnější pro větší modely

 

Binární soubor začíná 80znakovým záhlavím a každý trojúhelník je pak reprezentován dvanácti 32bitovými čísly s plovoucí desetinnou čárkou. A nakonec to vypadá takto:

 

UINT8[80] – Záhlaví

UINT32 – Počet trojúhelníků

 

pro každý trojúhelník

REAL32[3] – Normální vektor

REAL32[3] – Vertex 1

REAL32[3] – Vertex 2

REAL32[3] – Vertex 3

UINT16 – Počet bajtů atributu

konec

 

4. Práce s STL soubory

Vytvoření STL

  • Většina CAD softwarů umožňuje export do STL
  • Možnost optimalizace rozlišení modelu
  • Důležitá je kvalita exportu pro další zpracování

Otevření STL

Populární programy pro práci s STL:

  • Microsoft 3D Viewer
  • Meshlab
  • TinkerCAD
  • SketchUp
  • CATIA
  • Vectric Aspire
  • Vectric V-Carve
  • EstlCAM
  • A další specializované programy

stifile

5. Praktické využití

  • 3D tisk
  • CNC obrábění
  • Rychlé prototypování
  • Vizualizace
  • Import do CAM softwarů Vectric

6. Tipy pro práci s STL

  • Kontrolujte kvalitu exportu
  • Optimalizujte velikost souboru
  • Věnujte pozornost rozlišení modelu
  • Pro maximální rozlišení v CAD/CAM softwarech Vectric, podržte při kliknutí na "Nastavit počátek a rozměr zakázky klávesu Shift, což Vám umožní následně v menu Rozlišení modelování zvolit možnost až 50x pomalejší.(Čím pomalejší tím detailnější)
  • Ověřte správnost orientace normál

Tento formát je klíčový pro práci s 3D modely ve Vectric softwaru a jeho správné pochopení vám pomůže dosáhnout lepších výsledků při obrábění.