VECTRIC - klávesové zkratky

V dnešním článku se zaměříme na klávesové zkratky softwaru Vectric VCarve Pro, které jsou nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce dosáhnout maximální efektivity při práci s tímto pokročilým CAD/CAM softwarem. Ať už jste začátečník, který se teprve seznamuje s možnostmi VCarve Pro, nebo zkušený uživatel hledající způsoby, jak zjednodušit a urychlit svou práci, tento přehled vám poskytne všechny potřebné informace.

Klávesové zkratky představují jeden z nejrychlejších způsobů, jak ovládat software bez nutnosti neustálého přepínání mezi nástroji pomocí myši. Správné využití těchto zkratek může dramaticky zkrátit čas potřebný na vytvoření návrhu a přípravu CNC programů. VCarve Pro nabízí rozsáhlou sadu klávesových zkratek pokrývajících vše od základních operací jako kopírování a vkládání, až po pokročilé funkce editace uzlů a transformace objektů.

V následujícím přehledu najdete systematicky uspořádané všechny dostupné klávesové zkratky rozdělené do logických kategorií podle jejich funkcí. Každá sekce obsahuje detailní popis toho, jak konkrétní zkratky používat, včetně speciálních rychlých kláves pro kreslení různých geometrických tvarů a editaci vektorů.

Doporučujeme si tento článek uložit jako referenční materiál a postupně si jednotlivé zkratky osvojovat v praxi. Investice času do naučení těchto zkratek se vám mnohonásobně vrátí ve formě rychlejší a plynulejší práce s VCarve Pro. 

Rychlé klávesy (Quick Keys)

Různé hodnoty lze zadávat při tažení tvarů. Ve většině případů musí být stisknuto levé tlačítko myši pro zadání hodnoty (např. při tažení pro vytvoření kruhu, tažení vektoru pro jeho přesun, nebo tažení bodů pro rotaci/škálování kolem vektoru).

Výjimka: Nástroj lomené čáry a nástroj oblouku. Po zadání prvního bodu lze použít rychlé klávesy bez nutnosti držet levé tlačítko myši. Zadání hodnot definuje další koncový bod.

Obecné klávesové zkratky

Zkratka Funkce
Ctrl + A Vybrat všechny vektory
Esc Zrušit výběr všech vektorů
Výběr zprava doleva Vybere všechny vektory uvnitř a dotýkající se výběrového obdélníku
Výběr zleva doprava Vybere pouze vektory úplně uvnitř výběrového obdélníku
N Přepínání mezi režimem Výběru a Editace uzlů
Esc Přepne do režimu Výběru (ukončí editaci uzlů nebo režim Transformace)
T Otevře formulář Měřítka pro transformaci vektorů
M Otevře formulář Přesunu
R Otevře formulář Rotace
J Otevře formulář Spojení vektorů
9 Otočí vybraný objekt o 45° proti směru hodinových ručiček
0 Otočí vybraný objekt o 45° po směru hodinových ručiček
Esc Ukončí nástroje kreslení a editace vektorů a zavře formulář pro zadávání dat
Pravé tlačítko myši Ukončí nástroje kreslení a editace vektorů a zavře formulář pro zadávání dat

Zobrazení a přiblížení

Zkratka Funkce
Z Přiblížení - klikněte na levý horní a pravý dolní roh pro přiblížení
Esc Ukončí režim přiblížení a vrátí se do režimu Výběru
Ctrl + F Přiblížit na vybraný objekt(y)
F Přiblížit na velikost materiálu
F6 Přiblížit na velikost materiálu
F9 Vycentrovat vybraný objekt v zobrazení

Funkční klávesy

Zkratka Funkce
F1 Otevře soubor nápovědy
F2 Otevře okno 2D kreslení
F3 Otevře okno 3D náhledu
F4 Otevře formulář nastavení přichytávání
F5 Obnoví 2D okno
F6 Upraví 2D zobrazení na velikost materiálu
F10 Otevře formulář nástrojů zarovnání

Základní operace se soubory

Zkratka Funkce
Ctrl + N Vytvořit nový soubor
Ctrl + O Otevřít existující soubor
Ctrl + S Uložit soubor
Ctrl + I Importovat soubor
Ctrl + Z Zpět
Ctrl + Y Znovu
Ctrl + C Kopírovat vybrané vektory
Ctrl + V Vložit vybrané vektory
Ctrl + X Vyjmout vybrané vektory

Pokročilé operace

Zkratka Funkce
Ctrl a tažení Vloží kopii vybraných vektorů při každém uvolnění levého tlačítka myši
Alt a tažení Přesune objekt horizontálně nebo vertikálně zarovnaný s původní pozicí
Ctrl + Alt a tažení Vytvoří kopii původního objektu horizontálně nebo vertikálně zarovnanou k původní pozici
Ctrl + M Otevře formulář nástroje Měření
Ctrl + Shift + Alt + V Zobrazí objem kompozitního modelu v 3D zobrazení

Rozložení oken

Zkratka Funkce
Page Up Vertikálně rozdělí 2D a 3D okno pro současné zobrazení (aktuálně vybrané okno vlevo)
Page Down Horizontálně rozdělí 2D a 3D okno pro současné zobrazení (aktuálně vybrané okno nahoře)

Navigace mezi záložkami

Zkratka Funkce
F11 Přepnout záložku Kreslení
F12 Přepnout záložku Dráhy nástroje
Ctrl + L Otevře záložku Vrstvy
Ctrl + D Otevře záložku Kreslení
F8 Přepíná mezi záložkou Kreslení a Modelování

Nastavení oboustranné práce

Zkratka Funkce
1 Přepnout horní stranu
2 Přepnout spodní stranu
= Přepnout vícestranné zobrazení

Zrcadlení

Zkratka Funkce
H Zrcadlit horizontálně
Ctrl + H Vytvořit zrcadlovou kopii horizontálně
Shift + H Zrcadlit horizontálně kolem středu materiálu
Ctrl + Shift + H Vytvořit zrcadlovou kopii horizontálně kolem středu materiálu
V Zrcadlit vertikálně
Shift + V Zrcadlit vertikálně kolem středu materiálu
Ctrl + Shift + V Vytvořit zrcadlovou kopii vertikálně kolem středu materiálu

Zarovnání

Zkratka Funkce
F9 Přesune vybraný objekt do středu materiálu
F10 Otevře formulář nástrojů zarovnání

Skupiny

Zkratka Funkce
G Seskupit vybrané objekty
U Rozdělit vybrané objekty do původních vrstev, podskupiny zůstávají seskupené
Ctrl + U Rozdělit vybrané objekty do vrstvy skupiny, podskupiny zůstávají seskupené
Shift + U "Hluboké" rozdělení vybraných objektů do původních vrstev, podskupiny jsou také rozdělené
Ctrl + Shift + U "Hluboké" rozdělení vybraných objektů do vrstvy skupiny, podskupiny jsou také rozdělené

Šipky - posouvání objektů

Posouvání vybraných vektorů pomocí šipek:

Zkratka Funkce
Držet Ctrl Snížit vzdálenost posunutí
Držet Shift Zvýšit vzdálenost posunutí
Držet Ctrl + Shift Posunout o pevnou vzdálenost posunutí specifikovanou v nastavení přichytávání (F4)

Editace uzlů

Dostupné v režimu editace uzlů při tažení uzlu s použitím rychlých kláves:

Zkratka Funkce
I Vložit bod
D Smazat bod/úsek
S Vyhladit/nevyhladit bod
C Rozdělit vektor - otevře vektor
B Převést úsek na Bézierovu křivku
A Převést úsek na oblouk
L Převést úsek na čáru
P Nastaví vybraný uzel jako počáteční bod pro obrábění
X Zobrazí X a Y souřadnice jednoho uzlu / Upraví pozici X souřadnic vybraných uzlů tak, aby odpovídala pozici prvního (při výběru více uzlů)
Y Upraví pozici Y souřadnic vybraných uzlů tak, aby odpovídala pozici prvního (při výběru více uzlů)
H Vstup do režimu horizontálního zrcadlení (stiskněte znovu pro ukončení)
V Vstup do režimu vertikálního zrcadlení (stiskněte znovu pro ukončení)
K Přepnout režim zachování tangenty Bézieru, který zafixuje počáteční a koncové směry Bézierových křivek při jejich přímém tažení
J Spojit dva vybrané otevřené vektory (na dvou koncových uzlech, pokud jsou také vybrané)

Rychlé klávesy pro editaci uzlů:

  • Hodnota Enter: Přesune uzel z původní pozice o danou hodnotu směrem ke kurzoru (ekvivalent: Hodnota L)
  • Hodnota , Hodnota Enter: Přesune uzel o danou hodnotu relativně k jeho aktuální pozici (ekvivalent: Hodnota D Hodnota W)
  • Hodnota X Hodnota Y: Přesune uzel na absolutní pozici X a Y

Přesouvání objektů

Při tažení objektu s použitím rychlých kláves:

  • Hodnota Enter: Přesune objekt o hodnotu z původní pozice směrem ke kurzoru (ekvivalent: Hodnota L)
  • Hodnota , Hodnota Enter: Přesune objekt relativně k jeho pozici o X a Y (ekvivalent: Hodnota D Hodnota W)
  • Hodnota X Hodnota Y: Přesune objekt na absolutní pozici X a Y

Rotace objektů

Při tažení rotačního úchytu s použitím rychlých kláves:

  • Hodnota Enter: Otočí výběr o hodnotu stupňů proti směru hodinových ručiček (ekvivalent: Hodnota L)

Škálování objektů (MĚŘÍTKO)

Při tažení škálovacího úchytu s použitím rychlých kláves:

  • Hodnota Enter: Výchozí při tažení pouze hraničních škálovacích uzlů. Nastaví šířku nebo výšku objektu na 'Hodnotu' (závisí na tom, který úchyt se táhne) (ekvivalent: Hodnota L)
  • Hodnota , Hodnota Enter: Výchozí při tažení pouze rohových škálovacích uzlů. Nastaví šířku a výšku objektu na dané hodnoty (ekvivalent: Hodnota D Hodnota W)
  • Hodnota S: Škáluje objekt podle faktoru

Nástroj lomené čáry

Po zadání prvního bodu lze použít rychlé klávesy bez nutnosti držet levé tlačítko myši:

  • Hodnota Enter: Umístí další bod o hodnotu daleko od posledního bodu směrem ke kurzoru (ekvivalent: Hodnota L)
  • Hodnota , Hodnota Enter: Umístí další bod posunutý o danou hodnotu relativně k pozici posledního bodu (ekvivalent: Hodnota D Hodnota W)
  • Hodnota X Hodnota Y: Umístí další bod na pozici X a Y
  • Hodnota A Hodnota L: Vytvoří čáru s úhlem A° a délkou L

 

Speciální klávesy pro lomené čáry:

  • Backspace: Vrátit poslední úsek
  • Mezerník: Dokončit aktuální lomenou čáru a začít novou

Kreslení kruhu

Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):

  • Hodnota Enter: Vytvoří kruh s daným poloměrem (ekvivalent: Hodnota R)
  • Hodnota D: Vytvoří kruh s průměrem D

Kreslení elipsy

Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):

  • Hodnota Enter: Vytvoří elipsu s daným průměrem (ekvivalent: Hodnota L)
  • Hodnota , Hodnota Enter: Vytvoří elipsu se šířkou a výškou (ekvivalent: Hodnota W Hodnota H)
  • Hodnota X: Vytvoří elipsu se šířkou X a použije aktuální výšku
  • Hodnota Y: Vytvoří elipsu s výškou Y a použije aktuální šířku

Kreslení obdélníku

Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):

  • Hodnota Enter: Vytvoří čtverec s danou délkou strany (ekvivalent: Hodnota L)
  • Hodnota , Hodnota Enter: Vytvoří obdélník s danou šířkou a výškou (ekvivalent: Hodnota W Hodnota H)
  • Hodnota X: Vytvoří obdélník se šířkou X a použije aktuální výšku
  • Hodnota Y: Vytvoří obdélník s výškou Y a použije aktuální šířku
  • Hodnota R Hodnota X: Vytvoří obdélník s poloměrem R a šířkou X, použije aktuální výšku
  • Hodnota R Hodnota Y: Vytvoří obdélník s poloměrem R a výškou Y, použije aktuální šířku
  • Hodnota W Hodnota H: Vytvoří obdélník se šířkou W a výškou H

Kreslení mnohoúhelníku

Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):

  • Hodnota Enter: Vytvoří mnohoúhelník vepsaný do kruhu s daným poloměrem (ekvivalent: Hodnota R)
  • Hodnota D: Vytvoří mnohoúhelník s průměrem D
  • Hodnota S Hodnota R: Vytvoří mnohoúhelník s počtem stran S a poloměrem R
  • Hodnota S Hodnota D: Vytvoří mnohoúhelník s počtem stran S a průměrem D

Kreslení hvězdy

Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):

  • Hodnota Enter: Vytvoří hvězdu s daným poloměrem (ekvivalent: Hodnota R)
  • Hodnota D: Vytvoří hvězdu s průměrem D
  • Hodnota P Hodnota R: Vytvoří hvězdu s počtem cípů P a poloměrem R
  • Hodnota P Hodnota D: Vytvoří hvězdu s počtem cípů P a průměrem D
  • Hodnota P Hodnota I Hodnota R: Vytvoří hvězdu s počtem cípů P, vnitřním poloměrem % I a poloměrem R
  • Hodnota P Hodnota I Hodnota D: Vytvoří hvězdu s počtem cípů P, vnitřním poloměrem % I a průměrem D

Poznámka: Mezerník znovu otevře poslední použitý formulář pro vytváření vektorů - užitečné při častém přepínání mezi různými nástroji pro vytváření.