V dnešním článku se zaměříme na klávesové zkratky softwaru Vectric VCarve Pro, které jsou nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce dosáhnout maximální efektivity při práci s tímto pokročilým CAD/CAM softwarem. Ať už jste začátečník, který se teprve seznamuje s možnostmi VCarve Pro, nebo zkušený uživatel hledající způsoby, jak zjednodušit a urychlit svou práci, tento přehled vám poskytne všechny potřebné informace.
Klávesové zkratky představují jeden z nejrychlejších způsobů, jak ovládat software bez nutnosti neustálého přepínání mezi nástroji pomocí myši. Správné využití těchto zkratek může dramaticky zkrátit čas potřebný na vytvoření návrhu a přípravu CNC programů. VCarve Pro nabízí rozsáhlou sadu klávesových zkratek pokrývajících vše od základních operací jako kopírování a vkládání, až po pokročilé funkce editace uzlů a transformace objektů.
V následujícím přehledu najdete systematicky uspořádané všechny dostupné klávesové zkratky rozdělené do logických kategorií podle jejich funkcí. Každá sekce obsahuje detailní popis toho, jak konkrétní zkratky používat, včetně speciálních rychlých kláves pro kreslení různých geometrických tvarů a editaci vektorů.
Doporučujeme si tento článek uložit jako referenční materiál a postupně si jednotlivé zkratky osvojovat v praxi. Investice času do naučení těchto zkratek se vám mnohonásobně vrátí ve formě rychlejší a plynulejší práce s VCarve Pro.
Rychlé klávesy (Quick Keys)
Různé hodnoty lze zadávat při tažení tvarů. Ve většině případů musí být stisknuto levé tlačítko myši pro zadání hodnoty (např. při tažení pro vytvoření kruhu, tažení vektoru pro jeho přesun, nebo tažení bodů pro rotaci/škálování kolem vektoru).
Výjimka: Nástroj lomené čáry a nástroj oblouku. Po zadání prvního bodu lze použít rychlé klávesy bez nutnosti držet levé tlačítko myši. Zadání hodnot definuje další koncový bod.
Obecné klávesové zkratky
Zkratka | Funkce |
---|---|
Ctrl + A | Vybrat všechny vektory |
Esc | Zrušit výběr všech vektorů |
Výběr zprava doleva | Vybere všechny vektory uvnitř a dotýkající se výběrového obdélníku |
Výběr zleva doprava | Vybere pouze vektory úplně uvnitř výběrového obdélníku |
N | Přepínání mezi režimem Výběru a Editace uzlů |
Esc | Přepne do režimu Výběru (ukončí editaci uzlů nebo režim Transformace) |
T | Otevře formulář Měřítka pro transformaci vektorů |
M | Otevře formulář Přesunu |
R | Otevře formulář Rotace |
J | Otevře formulář Spojení vektorů |
9 | Otočí vybraný objekt o 45° proti směru hodinových ručiček |
0 | Otočí vybraný objekt o 45° po směru hodinových ručiček |
Esc | Ukončí nástroje kreslení a editace vektorů a zavře formulář pro zadávání dat |
Pravé tlačítko myši | Ukončí nástroje kreslení a editace vektorů a zavře formulář pro zadávání dat |
Zobrazení a přiblížení
Zkratka | Funkce |
---|---|
Z | Přiblížení - klikněte na levý horní a pravý dolní roh pro přiblížení |
Esc | Ukončí režim přiblížení a vrátí se do režimu Výběru |
Ctrl + F | Přiblížit na vybraný objekt(y) |
F | Přiblížit na velikost materiálu |
F6 | Přiblížit na velikost materiálu |
F9 | Vycentrovat vybraný objekt v zobrazení |
Funkční klávesy
Zkratka | Funkce |
---|---|
F1 | Otevře soubor nápovědy |
F2 | Otevře okno 2D kreslení |
F3 | Otevře okno 3D náhledu |
F4 | Otevře formulář nastavení přichytávání |
F5 | Obnoví 2D okno |
F6 | Upraví 2D zobrazení na velikost materiálu |
F10 | Otevře formulář nástrojů zarovnání |
Základní operace se soubory
Zkratka | Funkce |
---|---|
Ctrl + N | Vytvořit nový soubor |
Ctrl + O | Otevřít existující soubor |
Ctrl + S | Uložit soubor |
Ctrl + I | Importovat soubor |
Ctrl + Z | Zpět |
Ctrl + Y | Znovu |
Ctrl + C | Kopírovat vybrané vektory |
Ctrl + V | Vložit vybrané vektory |
Ctrl + X | Vyjmout vybrané vektory |
Pokročilé operace
Zkratka | Funkce |
---|---|
Ctrl a tažení | Vloží kopii vybraných vektorů při každém uvolnění levého tlačítka myši |
Alt a tažení | Přesune objekt horizontálně nebo vertikálně zarovnaný s původní pozicí |
Ctrl + Alt a tažení | Vytvoří kopii původního objektu horizontálně nebo vertikálně zarovnanou k původní pozici |
Ctrl + M | Otevře formulář nástroje Měření |
Ctrl + Shift + Alt + V | Zobrazí objem kompozitního modelu v 3D zobrazení |
Rozložení oken
Zkratka | Funkce |
---|---|
Page Up | Vertikálně rozdělí 2D a 3D okno pro současné zobrazení (aktuálně vybrané okno vlevo) |
Page Down | Horizontálně rozdělí 2D a 3D okno pro současné zobrazení (aktuálně vybrané okno nahoře) |
Navigace mezi záložkami
Zkratka | Funkce |
---|---|
F11 | Přepnout záložku Kreslení |
F12 | Přepnout záložku Dráhy nástroje |
Ctrl + L | Otevře záložku Vrstvy |
Ctrl + D | Otevře záložku Kreslení |
F8 | Přepíná mezi záložkou Kreslení a Modelování |
Nastavení oboustranné práce
Zkratka | Funkce |
---|---|
1 | Přepnout horní stranu |
2 | Přepnout spodní stranu |
= | Přepnout vícestranné zobrazení |
Zrcadlení
Zkratka | Funkce |
---|---|
H | Zrcadlit horizontálně |
Ctrl + H | Vytvořit zrcadlovou kopii horizontálně |
Shift + H | Zrcadlit horizontálně kolem středu materiálu |
Ctrl + Shift + H | Vytvořit zrcadlovou kopii horizontálně kolem středu materiálu |
V | Zrcadlit vertikálně |
Shift + V | Zrcadlit vertikálně kolem středu materiálu |
Ctrl + Shift + V | Vytvořit zrcadlovou kopii vertikálně kolem středu materiálu |
Zarovnání
Zkratka | Funkce |
---|---|
F9 | Přesune vybraný objekt do středu materiálu |
F10 | Otevře formulář nástrojů zarovnání |
Skupiny
Zkratka | Funkce |
---|---|
G | Seskupit vybrané objekty |
U | Rozdělit vybrané objekty do původních vrstev, podskupiny zůstávají seskupené |
Ctrl + U | Rozdělit vybrané objekty do vrstvy skupiny, podskupiny zůstávají seskupené |
Shift + U | "Hluboké" rozdělení vybraných objektů do původních vrstev, podskupiny jsou také rozdělené |
Ctrl + Shift + U | "Hluboké" rozdělení vybraných objektů do vrstvy skupiny, podskupiny jsou také rozdělené |
Šipky - posouvání objektů
Posouvání vybraných vektorů pomocí šipek:
Zkratka | Funkce |
---|---|
Držet Ctrl | Snížit vzdálenost posunutí |
Držet Shift | Zvýšit vzdálenost posunutí |
Držet Ctrl + Shift | Posunout o pevnou vzdálenost posunutí specifikovanou v nastavení přichytávání (F4) |
Editace uzlů
Dostupné v režimu editace uzlů při tažení uzlu s použitím rychlých kláves:
Zkratka | Funkce |
---|---|
I | Vložit bod |
D | Smazat bod/úsek |
S | Vyhladit/nevyhladit bod |
C | Rozdělit vektor - otevře vektor |
B | Převést úsek na Bézierovu křivku |
A | Převést úsek na oblouk |
L | Převést úsek na čáru |
P | Nastaví vybraný uzel jako počáteční bod pro obrábění |
X | Zobrazí X a Y souřadnice jednoho uzlu / Upraví pozici X souřadnic vybraných uzlů tak, aby odpovídala pozici prvního (při výběru více uzlů) |
Y | Upraví pozici Y souřadnic vybraných uzlů tak, aby odpovídala pozici prvního (při výběru více uzlů) |
H | Vstup do režimu horizontálního zrcadlení (stiskněte znovu pro ukončení) |
V | Vstup do režimu vertikálního zrcadlení (stiskněte znovu pro ukončení) |
K | Přepnout režim zachování tangenty Bézieru, který zafixuje počáteční a koncové směry Bézierových křivek při jejich přímém tažení |
J | Spojit dva vybrané otevřené vektory (na dvou koncových uzlech, pokud jsou také vybrané) |
Rychlé klávesy pro editaci uzlů:
- Hodnota Enter: Přesune uzel z původní pozice o danou hodnotu směrem ke kurzoru (ekvivalent: Hodnota L)
- Hodnota , Hodnota Enter: Přesune uzel o danou hodnotu relativně k jeho aktuální pozici (ekvivalent: Hodnota D Hodnota W)
- Hodnota X Hodnota Y: Přesune uzel na absolutní pozici X a Y
Přesouvání objektů
Při tažení objektu s použitím rychlých kláves:
- Hodnota Enter: Přesune objekt o hodnotu z původní pozice směrem ke kurzoru (ekvivalent: Hodnota L)
- Hodnota , Hodnota Enter: Přesune objekt relativně k jeho pozici o X a Y (ekvivalent: Hodnota D Hodnota W)
- Hodnota X Hodnota Y: Přesune objekt na absolutní pozici X a Y
Rotace objektů
Při tažení rotačního úchytu s použitím rychlých kláves:
- Hodnota Enter: Otočí výběr o hodnotu stupňů proti směru hodinových ručiček (ekvivalent: Hodnota L)
Škálování objektů (MĚŘÍTKO)
Při tažení škálovacího úchytu s použitím rychlých kláves:
- Hodnota Enter: Výchozí při tažení pouze hraničních škálovacích uzlů. Nastaví šířku nebo výšku objektu na 'Hodnotu' (závisí na tom, který úchyt se táhne) (ekvivalent: Hodnota L)
- Hodnota , Hodnota Enter: Výchozí při tažení pouze rohových škálovacích uzlů. Nastaví šířku a výšku objektu na dané hodnoty (ekvivalent: Hodnota D Hodnota W)
- Hodnota S: Škáluje objekt podle faktoru
Nástroj lomené čáry
Po zadání prvního bodu lze použít rychlé klávesy bez nutnosti držet levé tlačítko myši:
- Hodnota Enter: Umístí další bod o hodnotu daleko od posledního bodu směrem ke kurzoru (ekvivalent: Hodnota L)
- Hodnota , Hodnota Enter: Umístí další bod posunutý o danou hodnotu relativně k pozici posledního bodu (ekvivalent: Hodnota D Hodnota W)
- Hodnota X Hodnota Y: Umístí další bod na pozici X a Y
- Hodnota A Hodnota L: Vytvoří čáru s úhlem A° a délkou L
Speciální klávesy pro lomené čáry:
- Backspace: Vrátit poslední úsek
- Mezerník: Dokončit aktuální lomenou čáru a začít novou
Kreslení kruhu
Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):
- Hodnota Enter: Vytvoří kruh s daným poloměrem (ekvivalent: Hodnota R)
- Hodnota D: Vytvoří kruh s průměrem D
Kreslení elipsy
Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):
- Hodnota Enter: Vytvoří elipsu s daným průměrem (ekvivalent: Hodnota L)
- Hodnota , Hodnota Enter: Vytvoří elipsu se šířkou a výškou (ekvivalent: Hodnota W Hodnota H)
- Hodnota X: Vytvoří elipsu se šířkou X a použije aktuální výšku
- Hodnota Y: Vytvoří elipsu s výškou Y a použije aktuální šířku
Kreslení obdélníku
Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):
- Hodnota Enter: Vytvoří čtverec s danou délkou strany (ekvivalent: Hodnota L)
- Hodnota , Hodnota Enter: Vytvoří obdélník s danou šířkou a výškou (ekvivalent: Hodnota W Hodnota H)
- Hodnota X: Vytvoří obdélník se šířkou X a použije aktuální výšku
- Hodnota Y: Vytvoří obdélník s výškou Y a použije aktuální šířku
- Hodnota R Hodnota X: Vytvoří obdélník s poloměrem R a šířkou X, použije aktuální výšku
- Hodnota R Hodnota Y: Vytvoří obdélník s poloměrem R a výškou Y, použije aktuální šířku
- Hodnota W Hodnota H: Vytvoří obdélník se šířkou W a výškou H
Kreslení mnohoúhelníku
Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):
- Hodnota Enter: Vytvoří mnohoúhelník vepsaný do kruhu s daným poloměrem (ekvivalent: Hodnota R)
- Hodnota D: Vytvoří mnohoúhelník s průměrem D
- Hodnota S Hodnota R: Vytvoří mnohoúhelník s počtem stran S a poloměrem R
- Hodnota S Hodnota D: Vytvoří mnohoúhelník s počtem stran S a průměrem D
Kreslení hvězdy
Rychlé klávesy při vytváření (levé tlačítko myši stisknuto):
- Hodnota Enter: Vytvoří hvězdu s daným poloměrem (ekvivalent: Hodnota R)
- Hodnota D: Vytvoří hvězdu s průměrem D
- Hodnota P Hodnota R: Vytvoří hvězdu s počtem cípů P a poloměrem R
- Hodnota P Hodnota D: Vytvoří hvězdu s počtem cípů P a průměrem D
- Hodnota P Hodnota I Hodnota R: Vytvoří hvězdu s počtem cípů P, vnitřním poloměrem % I a poloměrem R
- Hodnota P Hodnota I Hodnota D: Vytvoří hvězdu s počtem cípů P, vnitřním poloměrem % I a průměrem D
Poznámka: Mezerník znovu otevře poslední použitý formulář pro vytváření vektorů - užitečné při častém přepínání mezi různými nástroji pro vytváření.